Lokalność to coś więcej niż tylko produkt

Pandemia zmieniła zachowania i zwyczaje Polaków. Zaczęliśmy bardziej zwracać uwagę na to w jaki sposób się odżywiamy i robimy zakupy. Ważna stała się odległość sklepu od domu – Polacy chętniej wybierają lokalne sklepy, położone blisko miejsca zamieszkania. Również pochodzenie produktu stało się ważnym kryterium podejmowania decyzji zakupowych – wskazuje na to aż 76,9% respondentów w badaniu przeprowadzonym przez PSH Lewiatan w ramach kampanii Wybieram lokalne. Robiąc zakupy spożywcze większość z nas (70%) wybiera produkty od lokalnych dostawców. Polacy świadomie decydują się na nie, nie tylko ze względu na jakość i świeżość z jakimi są kojarzone, ale również wartości i tradycje, jakie za nimi idą. Czym dla Polaków jest produkt lokalny i co znaczy lokalność?  

Za co cenimy lokalność? 

Jak wynika z badania Świadomość Konsumencka produkty od lokalnych dostawców mają szereg zalet. Przede wszystkim dla 57% Polaków produkty lokalne są świeższe oraz dla 42% smaczniejsze. 27% badanych sądzi, że takie produkty częściej pochodzą z upraw ekologicznych. Zaś 30% Polaków uważa, że zawierają mniej środków konserwujących, dzięki krótszej drodze transportu, jaką muszą przebyć od dostawcy do sklepu. Dla 28% jest to też forma ochrony środowiska. Wybór produktów lokalnych, to wybór ideologii i wartości, jakie wiążą się z produktami od lokalnych dostawców. 47,5% Polaków uważa, że kupując lokalne produkty przyczynia się do rozwoju polskiej gospodarki. 

Ponadto, dla 27% Polaków lokalny przedsiębiorca może łatwiej poznać potrzeby konsumentów i lepiej na nie odpowiadać. Dostawca związany z regionem od pokoleń jest w stanie lepiej i szybciej dostrzec, a nawet przewidzieć potrzeby i oczekiwania konsumentów. Bowiem klient często jest sąsiadem, z którym łączy nas więź. To jeden z powodów, dla których to właśnie w lokalnych sklepach można poprosić o dodanie do asortymentu konkretnego lokalnego lub regionalnego produktu. Ze względu na relacje sąsiedzkie lokalny przedsiębiorca lepiej zna problemy osób z okolicy, a więc i ma większy wpływ na pomoc w rozwiązywaniu trudności. Aspekt lokalności jest bardzo ważny nie tylko ze względu na korzyści, takie jak zdrowsze, smaczniejsze produkty, ale także przez wzajemne wsparcie przedsiębiorców i konsumentów. Lokalność w coraz większym stopniu staje się tożsamością. 

,,Lokalność jest wpisana w DNA Polskiej Sieci Handlowej Lewiatan. Obecnie sprzedaż produktów od lokalnych dostawców jest zdecydowanie wyższa niż jeszcze kilka lat temu. Nasi klienci je wybierają, bo wiedzą, że lokalny produkt jest nie tylko smaczniejszy, ale również zdrowszy. Z drugiej strony sklepy Lewiatan stają się centrum lokalnej społeczności.. Angażujemy się we wspieranie lokalnych inicjatyw i społeczności. Naszą misją tworzenie i rozwijanie przyjaznych i bliskich sklepów, najlepiej dopasowanych do potrzeb i oczekiwań lokalnych klientów’’ – mówi Robert Rękas, prezes PSH Lewiatan.

21.08.2020 Warszawa, n/z Robert Rekas Lewiatan fot. Piotr Waniorek/zelaznastudio.pl

Powiązane artykuły

Powrót do listy artykułów
3 dni temu

Produkty lokalne cieszą się rosnącym zainteresowaniem konsumentów

Produkty lokalne, po krótkim zachwycie towarami pochodzącymi z dalekich zakątków świata, ponownie cieszą się zainteresowaniem i dobrą opinią wśród konsumentów....